Dag 8: Daniel´s Boa

Hej alla glada!

Vad roligt!!! Min blogg har uppmärksammats på Gulseles hemsida! Har fått två positiva kommentarer som verkligen motiverar till att fortsätta detta lilla projekt! Tack!
Jag känner att det finns en "Junsele Ambassadör" i många av oss, eller hur?

På fredag vankas 3 veckor av ledighet så då ska jag försöka ta mig ut och ta lite foton och hämta intryck här & där som jag kan använda i bloggen, men tills dess bockar jag av ytterligare en positiv sak om Junsele på min lååååånga lista......

Nu har turen kommit till lanthandeln & muséet DANIEL´S BOA som ligger inne i djurparken.

När man kliver över tröskeln är det som att resa tillbaka i tiden! Vi färdas till den tiden när min mamma var liten. När man köpte varor över disk och fann allt man behövde under ett och samma tak. Då det fanns 5-öres kolor och kaffe på lösvikt.

Historien bakom denna lanthandel, som för många andas nostalgi, startade på slutet av 1800-talet då Johannes Wallin öppnade en handelsbod i Junselevallen.
Hans son Daniel Wallin tog sedan över verksamheten men 1968 stängdes affären för gott. Vad jag har hört så låste han igen dörren och lämnade allt i orört skick!

Huset i Junselevallen revs, men allt i butiken sparades och 2003 fraktades Johannes "Kebbe" Johanssons (djurparkens grundare) barndomshem upp till parken från Junsele by. Detta hus blev lanthandelns nya hem och nu är det ett populärt besöksmål bland både gamla & unga!

Läs mer här.


Kommentarer
Postat av: Pelle

Hej. Kul läsning. Inte för att jag har ngn knytning till junsele precis, förutom att jag känner några där. Men det var intresant att din mamma var med under 5 öres kola tiden,då är det ganska lätt att räkna ut vilken ålder hon är. 5 öres kolan som lanserades i början på 60 talet. själv minns jag 1 öres harpluttar. Undra om din mamma minns dom, vad tror du? Fortsätt så här,jätte kul blogg.

2009-07-09 @ 08:59:38
Postat av: Jennifer

Hej Pelle!

Blir så glad av din positiva kommentar! Tack!

Har frågat mamma om "harpluttarna" men några sådana hade hon inte ätit, däremot hade min bonus-pappa gjort det! Det där med början av 60-talet stämmer bra! Mamma är född 1954.....

Välkommen att titta in igen på min blogg!

mvh/ Jennifer

2009-07-09 @ 20:49:39
URL: http://junsele.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0