Dag 13: Öfvra kapell

Hej alla glada!

Ca 3mil nordväst om Junsele ligger det underbart vackra kapellet Öfvra kapell.
Själva byn Öfvra finns knappt längre och ensam kvar bor Doris Berglund som ställer upp både som kyrkvaktmästare och guide. Nästa alla hus är borta men kapellet står kvar.
Men vilket kapell sen! Där ligger det så otroligt stiligt, mitt ute i skogen!
Det byggdes 1894 i jugendstil. Kapellet användes förut både som skola och för gudtjänster. Nu brukas det inte lika aktivt, men några gånger per sommar används det för dop eller bröllop och avslutningen på Musik och Konst - veckan hålls alltid vid kapellet i samband med en midnattsgudtjänst. Denna kulturskatt är verkligen värd minst ett besök.......


Foto lånat av Lars Ulander.

Kommentarer
Postat av: Wania

Jejja! Vad du är duktig och finurlig! Du kommer att få Junsele på världskartan, inte bara sverigekartan!!! Kanske vi får ordna ett yogaläger för Junseleborna??!



Stor Kram från Stockholm

Wania

2009-07-16 @ 19:41:39
Postat av: Jejja

Heeeeej Wania!

Tack! Vad du är gullig som läser min blogg!!!

Hoppas att du mår bra där nere i huvudstan´!

Jättebra idé det där med yogaläger! Jag hör av mig så kan vi ordna med detaljer! (Helt seriöst!)

Kram kram! Hälsa H-P!

2009-07-16 @ 19:56:18
URL: http://junsele.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0